Sverige Sverige Älskade Land

2010-09-29 @ 21:38:50
Jag gick in på facebook och lyckades se ett ''kedje-meddelande'' (ni vet sådana man ska klistra in på sin statusuppdatering) den löd såhär: Välkommen till Sverige - där GB glassar, landsflaggan, nationalsången, negerbollar och skolmaten är RASISTISK ! gilla och lägg upp på din status om du är trött på allt gnäll om SD i riksdagen !
''Intressant'' tänkte jag. ''Detta tänker jag definitivt skriva ett inlägg om.''
Saken är bara som sådan att det jag först planerade att skriva om var att hur lite Sverigedemokrat och rasist (jag säger det i samma mening, inget menat med det.) så hade de faktiskt en poäng. Därför att vi lever i ett land där vi inte längre får sjunga 'Den blomster tid' på skolavslutningar, vi får inte gå i kyrkan på avslutningar, negerbollen har fått byta namn till chokladbollen etc.
Det var vad jag tänkte skriva om, att det inte var klokt. Och det är det inte! Men sedan tänkte jag ett steg längre.
Jag tänkte på mig som är vegeterian. På laktosintoleranter, på judar som äter kosher. Jag tänkte på döva, på blinda.
Jo vet ni jag tänkte på ALLA!
För givetvis ska blinda ha en blindhund, de kan ju inte se. Givetvis ska döva ha teckenspråks-tv, de kan ju inte höra.
Givetvis ska jag få vegetariskmat i skolan och givetvis ska laktosintoleranter få laktosfri mat.
Allt detta är givet! Givetvis ska vi gifta oss i kyrkan, vi ska döpa oss i kyrkan. Vi ska begravas på en KYRKOgård. Vet ni vad vi har haft 'turen' att födas in i en religion som är ''normal'' som finns i stort sett överallt. Flyttar vi till USA kan vi gifta oss i Svenska Kyrkan. Superfint. Så vackert. Men sedan kommer det till muslimerna , ett folk som är UTSATT. Minns ni 40-talet? Då hade vi ett annat utsatt folk. Muslimerna är ett folk som flyttat till Sverige därför att vi (lär er detta ordet) värnar om medmänniskan. Sedan finns det givetvis rötägg i alla samlingar. Men är det konstigt?
Men det som jag vill komma fram till är att , det är väl ändå inte deras fel att vi väljer att införa muslimska rätter i skolan? Att vi väljer att inte fira skolavslutningar i kyrkan.
Jag känner en del som är JV som inte kommer de dagarna. Visst kanske finns det de muslimer som klagar men är det inte lite typiskt Sverige? Vi är så rädd att trampa någon på tårna att vi införde JANTELAGEN! Vad är skillnaden?
Sverige vi är så rädda att det ska bli bråk, när det är vi själv ordnar dessa oroligheter. 'Nej herregud, gör inte muslimen arg.'' ''Vi har ju sett vad som händer på tv.'' Då väljer man istället att ta bort dessa och vem blir beskylld? Det är ju ändå regering osv som gör alla dessa bestämmelser.
Snälla, sluta skylla på folk som inte är som du. För det är vårt lilla land Lagom som inte vill att någon ska känna sig utanför.
Därför tar vi bort allt som gör folk arga, helt plötsligt kommer säkert att döva inte få någon teckenspråks-tv. Det är ju så dumt. Vad handlar det om? Har vi det så bra att alla som förtjänar att få det minst lika bra inte är värdiga det?
Dessutom, vad är grejen med en 'neger'-boll? Vad kommer härnäst fitt-kaka? Det gäller ju faktiskt gränser Allt som är okej för 40 år sedan är inte okej idag. Och innan ni säger emot så kan jag ju säga att vi brände häxor på bål en gång i tiden. Är det okej för det har varit så? Kvinnor har inte haft rösträtt, är det också okej?
Skillnaden är kanske stor däremellan men varför döpa en bakelse till något med en ,ja faktiskt, rasisitskbakgrund. Varför kan vi inte då bara säga att ''nej det heter ju faktiskt chokladboll''. Det handlar om stolthet det där och inget annat.
Så därför tycker jag att meddelandet borde gå såhär : Välkommen till Sverige - ett land där vi är så rädda för alla andra, ett land där det är så jävla viktigt att inte visa sig över någon annan och säga ifrån. Som tydligen inte har så fasta traditioner för de går att ta bort. Få ut SD ur riksdagen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0