Konsten att förklara...

2010-09-13 @ 19:29:42
Säg att du är ute med några vänner, du hatar att dricka. Det finns inget värre..eller nej du finner helt enkelt dig inte för att sätta i dig flera glas vin, öl etc.
Dina vänner säger : Ta ett glas!
Du säger: Nej tack.
Det blir en lång paus sedan säger du: Jag ska upp tidigt imorgon.
Nästa dilemma:
Du , säg tex, diskuterar sporter. Dina vänner frågar: Utövar du någon sport?
Du svarar: Nej..tystnad... jag kunde inte hitta något jag tyckte var kul. Sanningen? Du hatar att idrotta.
Men saken är, man känner ett ständigt tvång att FÖRKLARA varför man gör sina val. Visst vi växer upp i ett samhälle där du ska förklara varför du är sen till skolan och du ska förklara varför du just har den åsikten om något.
Det är okej!
Men varför känner man ett sådant tvång att förklara (med kanske inte ens något sanningsenligt) när den du har konversationen med faktiskt har nöjt sig med ditt svar.
Måste vi verkligen förklara allt vi gör, och varför? Är folk så osäkra att de måste förklara sig för att andra inte ska tro det värsta om dem? Varför kan man inte bara säga: Nej , dricka är inget jag vill. Varför dessa långa utläggningar? T
Tonåringar är ju dock kända för deras press , då kändes det kanske bra att ha en förklaring, helst en som gav skulden på sina föräldrar. Men jag tror att dessa föräldrar gärna tar den skulden. Det är väl okej antar jag att ha en förklaring, till varför du är försenad.
Men att känna att man ska behöva försvara varför man inte äter kött, varför man inte vill gå ut just den kvällen. Jag tror inte heller ett dugg på att det är någon tonårsgrej , för det är ju inte sällan man hör de äldre behöva försvara varför de inte äter grädde. En hel del nöjer sig faktiskt med ett ''Nej''! För att vara ärlig.
Men varför kan man själv inte känna sig nöjd? Livet är ju så mycket mer än att behöva försvara sig. Att sitta där på tåget och behöva komma på en förklaring till varför man inte ville plocka med sig en påse kex innan man for iväg till den festen.
Misstolka mig inte, för som jag sa innan finns det faktiskt stora anledningar när det behövs förklaringar, hela vår vetenskap är ju byggd på förklaringar men i vissa fall är ett litet ord nog. Det ska inte krävas mer för att du ska få din vilja igenom, om man nu kan säga så.
Människor tycker om dig ändå, gör de inte det så.. their loss not yours.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0